Strhujúci príbeh, v strhujúcom filme? | Snowden (recenzia)

Snowden sa konečne dočkal filmového spracovania a zobral si ho do rúk Oliver Stone! Ako to teda dopadlo?

Príbeh, ktorý šokoval svet! Príbeh, ktorý všetci poznáme. No nebolo by nám lepšie, ak by sme ho nepoznali? O takýchto otázkach, (samozrejme so Snowdenovou biografiou) som čakal, že bude celý film. Mladý hrdina Snowden, ktorý sa postavil proti vláde a vďaka tomu, teraz trpí niekde v Rusku. Ak by ste boli na jeho mieste, dokázali by ste urobiť, to čo on? A celkovo, chceli by ste, aby mu konečne prezident Spojených Štátov udelil milosť?

Naozaj sa jedná o silný príbeh, ktorý dlho čakal na to, aby sa sfilmoval. Prvého sfilmovania sme sa dočkali vlani s dokumentom Citizenfour, ktorý aj vyhral Oscara ako najlepší dokument. Ak to teda zvládol dokument, film už musí byť predsa vynikajúci, ešte k tomu, keď ho režíruje Oliver Stone. Nebudem tu ale chodiť okolo horúcej kaše, ak ste si mysleli, že kritiky na rottentomatoes to len prestrelili, že ten film nemôže byť taký zlý… verte mi, môže a aj je!

Sám som bol v šoku, keď film skončil. Toto je práca Olivera Stonea? Film trvá dve hodiny, no pôsobí akoby mal aj štyri. Snáď prvý film, v ktorom som chcel aj skôr odísť zo sály. Vždy som si ale povedal, ešte sa to rozbehne, veď za chvíľu príde tretí akt. Ten veru prišiel, no na rovnakej monotónnej rovine ako predošlé dva. To je aj hneď prvá vec, ktorou začnem. Celý film, nemá žiadne vyvrcholenie, ani plynulé prechody v deji. Ako keby som hral hru, tú časť kde hrám rýchlo preskočil a len sledoval cutscény, ktoré sú absolútne nezaujímavé.

Z filmu nevyšla žiadna myšlienka, a vôbec neviem, načo toto bolo dobré robiť. Sledujete scénu, príde ďalšia a už neviete, aká bola tá predtým. Úprimne vám hovorím, že si prvé dve tretiny ani nepamätám. Film sa navyše úplne vykašlal na postavy. Ste v tretej tretine a okrem Snowdena tam nikoho nepoznáte a sú vám všetci ukradnutý. Pozor, vyzerá to ale tak, že tie postavy sú pravdepodobne jeho najlepší kamaráti. Ako to máme z toho vytušiť? Nijak. Stone sa venoval prevažne Snowdenovi, jeho priateľke a ešte nejakému šéfovi, ktorého máte aj tak… viete kde.

Jospeh Gordon Lewitt je našťastie dôvod, prečo sa z filmu rovno nestal odpad. Veľmi sa na Snowdena podobá, ale celkovo, štýl akým ho zahral, bol veľmi realistický. Máte pocit, že sledujete pravého Snowdena. A nie len sledujete! Neviem ako to spravil, no Lewittov hlas znel presne ako Snowdenov, a za to si u mňa tento herec zaslúži plný počet bodov. Čo sa týka ostatných, Nicolas Cage sa tam mihol tak na dve minúty, no tie boli našťastie pekné a určite je pozitívum pre tento film.

Krásna Shailene Woodley nehrá zle, no nehrá ani nejako extra skvelo. Po pár minútach s ňou vám ale dôjde, že je tam predovšetkým pre potešenie mužského oka. Ten šéf o ktorom som vyššie hovoril, meno herca vám ani nepoviem, jednoducho zabudnete že tam bol. Podobne ako so všetkými ostatnými postavami. Akým štýlom je ale celý film spravený? Začíname scénou, v ktorej Snowden ide odhaliť novinárom pravdu. Počas toho, ako sa to deje, sledujeme všetky scény a flashbacky, ktoré k tomu momentu viedli od roku 2003.

To je asi ten najhorší spôsob, akým mohli tento film urobiť. Vďaka tomu, film na rovnakej rovine začne a aj končí. Okrem jednej scény, nie je vo filme žiadne napätie, a na emócie už vôbec nie je čas. Sledujeme scénu, potom rýchly prestrih toho zaujímavého a potom ďalšia scéna, ktorá nikoho netrápi. Navyše, to ani nejde v časovej postupnosti, takže ani neviete, na čo teraz tento dialóg poukazoval. Celá kompozícia filmu bola jednoducho zlá a totálne skazila premisiu celého filmu.

Jeden plus bod by som dal ešte za kameru, dočkáme sa totiž pár krásnych záberov. Niekedy sa ale záber opakuje asi aj šesťkrát. Šesťkrát sledujeme priblížený záber na oči a nos nejakej postavy. Hudba tiež nebola zlá, no celkovo vyznie len v pár momentoch. Naozaj, som veľmi sklamaný z toho, čo som videl. Z hlavy vám viem povedať len dve scény, ktoré sa mi vo filme páčili.

Čo mi však vadilo asi najviac, a možno bude aj kameň úrazu neúspechu tohoto filmu, bolo jeho R hodnotenie. R, teda od 15 rokov. To znamená, že nadávky sú povolené, nejaké drastické zábery alebo aj sexuálna scéna tiež. Drastický záber nebol ani jeden, všetka akcia vo filme bola ako v obyčajnom filme od 12 rokov. V sexuálnej scéne sa nahoty nedočkáme, navyše je to len kratšia scénka. No a nadávky v tomto filme vyzneli tak zle, až som sa z toho smial. Akoby sa škôlkár naučil jedno škaredé slovo a stále ho používal vo vetách.

Absolútne nezmyselné použitie slova fu*k, ktoré len kazilo atmosféru filmu. Osobne hovorím, že fu*k tam bolo ešte viacej prepálené, ako bolo v Sausage Party. Čo z toho teda vyplýva? Ten rating, ktorý sa tak strašne snažili mať, je úplna záhuba celej atmosféry filmu, ba aj celého filmu. Ešte k tomu, keď sa film snaží byť seriózna a temná dráma, (aj tak bezúspešne) a čím bližšie ku koncu sa čoraz viac stáva komédiou.

Celkový dojem z tohoto filmu je naozaj zlý, a to som mal dokonca tento film zapísaný v potenciálnych oscarovkách tohto roka. Dej filmu sa vôbec nestupňuje, na postavách vám vôbec nezáleží a pomalinky sa film mení na zlý dokument. Ak pri filme zaspíte, nebudem sa vám čudovať. Či už na tento film vyrazíte do kina alebo počkáte na domácu projekciu, to už je len na vás. Ak ste veľký fanúšik tohoto muža, tak pravdepodobne sklamaní nebudete. Pre filmových fajnšmekrov ale zdvíham varovný prst hore! Je to premrhaný potenciál skvelého príbehu! 4/10

Snowden
Snowden

Súhlasíte s mojou recenziou? Stále plánujete na film vyraziť do kina? Vaše názory nám píšte do komentárov.