Reklamy nepretočíte v TV archíve ani nahrávkach
Najväčšie komerčné slovenské TV stanice JOJ a Markíza požadujú od operátorov zaviesť zákaz pretáčania TV reklám v archíve. V dnešnej dobe stále menej ľudí sleduje televízne vysielanie naživo. Mnohí si radšej počkajú, kým sa daný program dovysiela a pozrú si ho neskôr v archíve.
Má to jednu zásadnú výhodu: svoj program môžu pozerať dodatočne, kedy majú čas a pritom ho ľubovoľne pretáčať. Umožňuje to preskočiť nezaujímavú pasáž alebo si naopak niektorú scénu pustiť opakovane, ale aj preskočiť reklamné bloky.
To sa však nepáči TV staniciam, pre ktorých je reklama významným zdrojom príjmu. Keďže časť divákov sleduje vysielanie z archívu a reklamu pritom často preskakujú, vysielatelia tým prichádzajú o časť príjmov z reklamy.
Rozhodli sa preto priamo oslovovať operátorov a poskytovateľov televíznych služieb, aby túto možnosť zakázali. TV stanice to požadujú aj od Slovanetu. Ich požiadavka konkrétne hovorí, že majú technicky zabezpečiť, aby reklamy resp. aspoň ich časť nebolo možné preskočiť ani pri sledovaní z archívu.
Operátori sú proti, keďže sa obávajú odlivu zákazníkov, ktorí radšej zvolia alternatívne streamovacie služby.
Ako by to malo vyzerať?
Zákaz pretáčania má fungovať tak, že ak pri sledovaní záznamu vysielania v archíve narazíte na reklamný blok, zablokuje sa možnosť preskočenia resp. „pretočenia“ reklám, takže sa zobrazí buď celý reklamný blok alebo jeho vopred určený časový úsek. Až po uplynutí tejto doby bude možné presunúť sa v zázname na iné miesto.
Raz sa už o to JOJ a Markíza pokúsili. Pôvodne mal vstúpiť tento zákaz do platnosti ešte začiatkom roka 2024. Lenže kvôli nevôli operátorov a verejnosti svoje požiadavky odložili na neurčito. Očividne si to ale nerozmysleli a stále na 100 % chcú zakazovať pretáčanie reklám v archíve.
Požiadavku otvorene kritizoval napríklad operátor SWAN, ktorý prevádzkuje 4ku.
Ku „odboju“ sa opätovne pridáva aj ďalší významný operátor Slovanet, ktorý sa ostro ohrádza voči celému nápadu. Zákaz pretáčania reklám by podľa ich názoru „bol na úkor komfortu pre zákazníkov a značne by degradoval funkciu TV archívu,“ uviedli na oficiálnej stránke, ktorú venovali práve tejto téme.
Stránku vytvorili s cieľom informovať verejnosť a ukázať TV skupinám, aký na to majú názor ľudia. „Pri jednaniach s vysielateľmi však chceme prezentovať nielen náš názor, ale najmä skutočný názor zákazníkov a širokej verejnosti,“ hovorí Slovanet. Vytvorili teda aj anketu, ktorá im dáva poriadnu muníciu.
Prieskum Slovanetu má jasný záver: Ľudia nesúhlasia s týmto obmedzovaním. Zásadný nesúhlas so zákazom pretáčania reklám vyjadrilo až 92,5 % respondentov. 97,5 % respondentov uviedlo, že funkciu pretáčania reklám v archíve aktívne využíva.
Ak by sa obmedzenie naozaj uskutočnilo, podľa ankety by sa s ním zmierilo len 5,3 % divákov. Takmer dve tretiny opýtaných by pritom v reakcii výrazne zredukovalo sledovanie takýchto TV staníc.
Možné riešenie situácie
Rozumieme, že aj TV skupiny sú spoločnosti, ktorých cieľom je dosahovať zisk. Ako však ukazuje názor verejnosti, toto je už príliš veľká daň vo forme zníženého komfortu obyčajných ľudí.
Slovanet upozorňuje aj na fakt, že JOJ a Markíza žiada operátorov, aby technicky zabezpečili zákaz pretáčania reklám v TV archíve. Znamená to, že realizáciu tejto požiadavky budú musieť financovať operátori. To sa v kombinácii so zvyšovaním poplatkov za šírenie TV môže odraziť na ešte drahších službách pre koncových zákazníkov.
„Zákazníci, ktorým sa to nebude páčiť a nepoznajú príčinu, by svoju nespokojnosť neprávom smerovali na operátorov,“ dopĺňa Slovanet.