15 rokov na plátne, alebo keď sa nepoučíte z vlastných chýb | The Amazing Spider-Man 2 (retro-recenzia)

Prišiel len pred tromi rokmi, no do pamäte sa nám vryl ako najhorší! Je to skutočne tak?

Naj naj naj… Najväčší, najakčnejší, najveľkolepejší. Presne takto nás v roku 2014 štúdio Sony lákalo na „skutočný štart“ novej Spider-Man série. The Amazing Spider-Man sa zo zbytočného filmu vykľubal na riadny úspech a Sony zistilo, že tento hrdina ich ešte pár rokov ťahať môže. Nuž, tak trošku pri tom zabudli, že rovnako rozmýšľali aj pri filme Spider-Man 3, a že to nikdy neveští nič dobré.

Do režisérskeho kresla sa vrátil Marc Webb, no na kolená mu tentoraz položili rozpočet okolo 290 miliónov. Samozrejme spolu s požiadavkami od vrchných šéfov. „Jeho najväčší boj začína“, tak znelo motto celého filmu. Webb si teda toto všetko zobral na plecia, a síce si počas natáčania užíval kopu srandy, kvalitným filmom sa toto pokračovanie nazvať bohužiaľ nedá.

Je The Amazing Spider-Man 2 stále najhorším Spider-Man filmom?
Je The Amazing Spider-Man 2 stále najhorším Spider-Man filmom?; Zdroj: avclub.com

Zlý alebo najhorší?

The Amazing Spider-Man 2 trpí na tom, že je blockbuster. Je to kompletná zmena tónu série. Zatiaľ čo prvému filmu svedčal temnejší a realistickejší pohľad na Spider-Mana (preto aj ten reboot fungoval), tu dostávame mix hukotu a hlúposti zároveň. Nechápte ma zle, Spider-Man film by mal byť vtipný a mať skvelú akciu. V tomto filme však tieto elementy absolútne nefungujú, nie len preto, že ich je tam až moc, no keďže je príbeh už dávno rozbehnutý z niečoho temnejšieho, nemá najmenšiu šancu byť chápaný seriózne.

No a mám taký pocit, že síce scenáristi tento príbeh stále chceli, na kompletný scenár sa vykašlali. V tomto filme je logika na úrovni 0. Sledujeme scény, nad ktorými keď sa aspoň trochu zamyslíme, nedávajú žiaden zmysel. Nebudem sa tu o nich rozpisovať, je ich veľa. Viete však, čo má v tomto pokračovaní s logikou najviac problém? Samotní záporáci. Všetci traja nemajú žiadnu logiku, či už v ich motíve alebo v ich správaní.

Jamie Foxx bol prosím pekne obsadený do role Electra. To by samozrejme malo značiť, že ak si dosadíme Divokého Djanga, chceme mať od záporáka niečo viac. A síce hrá Foxx dobre čo má, spôsob akým je Electro napísaný je na zaplakanie. Budem dokonca trúfalý a poviem, že Electro je vlastne skombinovaný celý film v jednej postave. Je zbytočne hlúpy, nie je vtipný, moc hučí (Electrova akcia level anime, hudba level dubstep) a po chvíli vám na ňom už nezáleží, i keď ste si ho možno užili.

Spider-Manov humor je skvelý, no o vtipoch v celom filme sa to až tak povedať nedá
Spider-Manov humor je skvelý, no o vtipoch v celom filme sa to až tak povedať nedá; Zdroj: oracleofilm.com

Záporáci bez logiky

Electro je naozaj dokonalá ukážka, prečo sa filmy a hlavní záporáci v takomto štýle robiť nemajú. Ale dobre, nemá už zmysel opakovať stále dokola, prečo je ten film zlý. Bohužiaľ, Sony to tak chcelo a znova to tak dopadlo. Chceli troch záporákov a blockbuster, dostali to. Jediné v čom má tento film výhodu oproti Spider-Manovi 3 je, že predsa len nie je prepchatý. Čo je fakt zaujímavé, keďže má troch záporákov, pritom Spidey 3 to pokašlal s dvoma (Harry bol v kóme). Na druhú stranu, Rhino je v tomto filme tiež ledva 5 minút.

Toho si zahral Paul Giamatii a hral ho skutočne otrasne. Aj keď, pravdepodobne to opäť nebola chyba herca. Posledným záporákom je Green Goblin v podaní Danea DeHaana, ktorý nefunguje ani pred, ani po premene na škriatka. Prosím pekne, máme vo filme Harryho Osborna a jediné na čo ho využijeme, je jedno vonkajšie stretnutie so starým kamošom a konečné spôsobenie veľkej straty pre Petra, len preto aby to vyzeralo ako na pôvodnej obálke komiksu?

Bohužiaľ. Ak vravíte, že sa s jeho postavou deje oveľa viac, tak si film pozrite znova a pochopíte, prečo nie (áno, súvisí to s logikou filmu). Okej, čiže záporáci nefungujú. Prejdime na hrdinov. Skvelý Andrew Garfield si tentoraz svoju roľu zopakoval s ľahkosťou. V hraní sa tu až tak nesnaží, no v podstate nemusí. Je to opäť sympaťák, je fajn ho vidieť v šťastnej nálade a ako Parker funguje výborne. I keď, je úplne vedľa od komiksovej predlohy. Rovnako to platí aj v prípade Emmy Stone.

Zaujímavé postavy a super herci však stále držia film nad ostatnými
Zaujímavé postavy a super herci však stále držia film nad ostatnými; Zdroj: doomrocket.com

Drobnosti

Čo ale Spider-Man? Ten je podobne odľahčený, ako v prípade Petra. A to je niečo, čo ozaj funguje. Spidey sype hlášky, super. To je vtipné a to sme chceli vidieť. Vďaka moderným technológiám sa aj jeho akcia dá nádherne užiť a vlastne celkovo, Spidey je v tomto pokračovaní podchytený naozaj dobre. Trochu k tomu humoru. Keď ide o Spideyho hlášky, super, ak ide o hocičo iné, zlý nápad.

Film má teda 144 minút, čo je na blockbuster fajn, no nie každý to hlavne pri takomto vydrží. Je to neporiadok a nič iné. Takéto niečo sme videli už viackrát. No a keďže má film v sebe Spider-Mana, prežiť sa dá. Má super akciu, no niekedy preháňa (zle pôsobí, keď sa zbytočne veľa strihá a snaží sa byť hlučná). Zimmer je môj favorit, no toto má od jeho epiky ďaleko. Spideyho theme ešte ako tak na poriadneho hrdinu (čo Spidey podotýkam nie je) funguje, no Electrova theme i keď so zaujímavou kompozíciou, vám pri toľkom opakovaní len s pridaním hlasitosti začne liezť na nervy.

Záporáci nemajú logiku, na skvelé akčné scény však postačia
Záporáci nemajú logiku, na skvelé akčné scény však postačia; Zdroj: electro-shadows.com

Úprimne, už ani neviem čo viac by som tu mal písať. Je to fajn blockbuster, má v sebe predsa Spider-Mana, takže je zaujímavý, no lepšie funguje, ak nad ním prestanete rozmýšlať. Je totižto veľmi hlúpy, nemá v sebe veľa emócií, skvelý tón, ktorý nasadil prvý diel je preč a celkovo film vyznieva do prázdna. Najväčšia chyba? Absolútne nič neuzavrie, lebo Sony chcelo Sinister Six. Čiže vkuse nás len pripravuje na niečo, čo nikdy už neprišlo a ani nepríde.

Je to priemer, ktorý sa snažil pobaviť a niekomu možno na strunu zahral. Finále pár fanúšikov tiež poteší, no väčšina ľudí bude súhlasiť so mnou, ruky od tohto filmu preč. Je to teda smutný záver Spider-Mana, kde ukázali, ako málo si ho štúdio vážilo. A vďaka bohu, dali mu pokoj. Séria Amazing Spider-Man týmto filmom padla, a určite je dobre, že sa ju štúdio ďalej žmýkať nesnažilo. 5/10

Aký je váš názor na tento film? Súhlasíte s mojou recenziou? Ktorý Spider-Man film je váš najobľúbenejší? Vaše názory nám píšte do komentárov.

Spider-Man: Homecoming už o týždeň!

Tak to by sme mali. Pozrime sa na dátum. Je 29.06. a Spider-Man: Homecoming je tu už o týždeň. Recenziu môžete čakať ako je už zvykom, vo štvrtok. Zahraničné nám zatiaľ napovedajú, že sa máme na čo tešiť. Ja som teda veľký fanúšik tohto hrdinu a som rád, že som vám mohol povedať môj názor na všetky predošlé filmy. Dúfam, že ste si ich užili a na filmy zaspomínali ako ja. Či už v dobrom alebo v zlom, to je na vás. Ja osobne tieto recenzie beriem ako potenciálne lúčenie s týmito filmami, pretože dúfam, že po Homecomingu si ich už znova pozrieť chcieť nebudem.

O týždeň by mal prísť Spider-Man, ktorý tu mal byť pred 15 rokmi, no nestalo sa tak. Dostali sme však pár dobrých filmov, a pár veľkých sklamaní. Takže chcem, aby ste vedeli, že sa na Homecoming ohromne teším, že mám naň obrovské očakávania, no zároveň, ako môžte vidieť pri dnešnom filmovom hodnotení, svoju fanúšikovskú stránku viem pri hodnotení skrotiť. Sony predviedlo čo mohlo, točili v podstate o tom istom, tak necháme to teraz na chlapíkov v Marveli. Filmovú sériu MCU milujem a obdivujem, a ja naozaj dúfam, že nás čaká niečo špeciálne. Dovidenia vo štvrtok!