Nasledujúci článok obsahuje spoilery. Pokiaľ nepoznáte príbeh The Last of Us Part II, prečítajte si ho neskôr.
Príbeh The Last of Us Part II mal skončiť inak
Hra The Last of Us Part II je konečne vonku a režisér Neil Druckmann sa v rozhovore pre portál IndieWire rozhodol prezradiť nejaké detaily z vývoja, okomentoval príbeh či prípadné pokračovanie. Ide o človeka, ktorý je mnohými nenávidený, zatiaľ čo iní ho považujú za majstra svojho remesla. Svoj pohľad na problematiku ponúkol v oficiálnom podcaste aj herec Troy Baker (Joel).
Review bombing
Hra sa totiž nedočkala príliš dobrého prijatia. My sme jej v našej recenzii dali 10/10 a za svojim hodnotením si stojíme. O jej kvalitách svedčí aj metascore 94. Žiaľ, na tom istom portáli má titul používateľské skóre len 4,6, čo si naozaj nezaslúži.
Môže za to takzvaný review bombing, teda hodnotenie hry ľuďmi, ktorú ju ani nehrali a dávajú jej 0/10. Možno by pomohlo, ak by na Metacritic mohli hru súdiť len tí, čo ju naozaj vlastnia. Podobne ako na Steame. Ako však čas plynie a niektorí už toto majstrovské dielo celé prešli, hodnotenia sa postupne zvyšujú.
Ľudia kritizujú najmä príbeh, skoré a nevhodné zabitie Joela, údajné pretláčanie menšín a LGBT prvkov, nútené hranie za Abby či nezmyselný koniec.
Neopatrný Joel?
Podľa niektorých by Joel nikdy neprezradil svoje meno cudzím ľudom a postupoval by oveľa opatrnejšie. Druckmann ale tvrdí, že sa zmenil. Dodáva, že nikto nepozná túto postavu lepšie ako on, keďže ju sám vytvoril. Joel žije 4 roky v pokojnom Jacksone a nie je pod neustálim stresom ako v prvej časti. Navyše v Jacksone obchodujú s cudzincami neustále. Ide o komunitu, ktorá pomáha ostatným.
„Nešlo o pascu. Joel a Tommy nenakráčali do pasce. Nechceli tam ani zostať, cudzincov chceli zobrať do Jacksonu, pretože tam je bezpečnejšie. Joel kontroloval každého pohľadom okrem Abby. Jej verí, zachránil jej totiž život. Ona podľa neho nepredstavuje hrozbu. Títo ľudia navyše vyzerajú úplne bežne, podobne ako tí, čo žijú v Jacksone,“ tvrdí Druckmann.
Dodáva, že hra sa odohráva vo veľmi krutom svete. Nikto tu neumiera spôsobom, akým by si naozaj zaslúžil. Nie sú tu žiadni hrdinovia ani záporáci. Každý bojuje za seba. Vo svete The Last of Us Part II umierajú všetci krutým spôsobom.
Podporil ho aj Troy Baker: „V tejto scéne je jeden moment, pohľad Joela, ktorý prezrádza jeho myšlienky: Toto sa stane, keď nedávate pozor. Pripustil som, aby som veril, aby som ľúbil, aby som cítil a aby som bol v bezpečí. Ak tieto veci dovolíte, nasleduje presne toto. Ide o moment ľútosti. Aj v tejto ťažkej chvíli si ale myslí, že by to celé urobil znova úplne rovnako, pretože zachránil to dievča (Ellie).“
Baker pripúšťa, že jeho výkon nereprezentuje tieto myšlienky tak dobre, ako si to predstavoval. Ak však dávate pozor, nájdete to tam. Všetci údajne počas natáčania tejto scény plakali a nikomu nezáleží na tejto postave viac, ako im. Ľudia ale budú pochybovať o všetkom a vždy sa nájde nejaký kritik.
Chce, aby hráči hrali túto hru s otvorenou mysľou a dovolili Joelovi a Ellie povedať ich príbeh. Možno to nie je príbeh, ktorý si ľudia predstavovali. No ak do toho naozaj pôjdu s otvorenou mysľou, zažijú úplne iný zážitok.
Abby
Hra sleduje Ellie na jej ceste pomsty z Wyomingu do Seattlu, ktorá je veľmi krvavá a nebezpečná. Neskôr si zahráte za ženu, ktorá zabila Joela. The Last of Us Part II nám povie nezabudnuteľný príbeh o slepej spravodlivosti, násilí a o potrebe obrovskej empatie ukončiť tento nekonečný cyklus pomsty.
„Najprv ponúkneme hráčom jeden pohľad na pomstu a potom prepneme na Abby, aby sme vyrozprávali rovnaký príbeh osoby, ktorá už dosiahla (zabitím Joela a pomstením svojho otca) vykúpenie, podobné, aké chce dosiahnuť aj Ellie,“ povedal Druckmann. Snažia sa medzi týmito postavami nájsť podobnosti a ukázať, že sú v podstate rovnaké. Za určitých okolností by z nich dokonca mohli byť aj kamarátky.
„Ellie je na konci schopná zdolať svoje ego a celú svoju posadnutosť. Často používame metaforu, kde o jej pomste hovoríme ako o droge a Ellie je teda drogovo závislá. To je hlavný dôvod, prečo ju Dina opustila. Už jej nevedela pomôcť. Ďalej musím prezradiť, že Ellie mala Abby ešte približne v polovici produkcie na konci zabiť. Cyklus pomsty a násilností by tak musel zastaviť niekto iný.“
Neskôr si ale uvedomili, že niekde hlboko vo vnútri Ellie sa skrýva dobro. Teraz môže pokračovať a vybudovať si svoj vlastný život.
Part III
Následne bola položená otázka o treťom pokračovaní, no prišla vyhýbavá odpoveď: „V prvej hre sme mohli urobiť čokoľvek, nikto nemal žiadne očakávania. V druhej hre sme museli urobiť niečo, s čím budú fanúšikovia nielen spokojní, ale museli sme nadviazať na emocionálne jadro jednotky. Bez toho by nebol dôvod robiť Part III. Nájsť ho v dvojke bolo oveľa ťažšie, než pri jednotke,“ hovorí Druckmann.
Priznáva, že v trojke by museli prísť s novým zážitkom, ktorý by sa emočne zhodoval s predošlými príbehmi. V súčasnosti naozaj nevie, čo by to mohlo byť.
The Last of Us Part II has sold through more than 4 million copies: https://t.co/jY9YgdyPm1 Congratulations, @Naughty_Dog! pic.twitter.com/pPpVTqf5Ud
— PlayStation (@PlayStation) June 26, 2020
Rekordné predaje
The Last of Us Part II rozdelilo hráčov na dva tábory. Niektorí si nevedia tento titul vynachváliť, iní ho zas neznášajú. Tak či onak, ide o mimoriadne úspešnú hru, o čom svedčí aj jej predajnosť. Za prvý víkend predala 4 milióny kusov a ide tak o najrýchlejšie sa predávajúcu PlayStation 4 exkluzivitu všetkých čias.
Aký je váš názor na príbeh The Last of Us Part II? Dajte nám vedieť do komentárov.
Zdroje: twitter.com, indiewire.com, gamezone.com, blog.playstation.com