Klaun Pennywise odhalí váš najväčší strach spolu s príchodom kultovej Kingovky | To (recenzia)

To recenzia

Filmových, či seriálových adaptácií príbehov Stephena Kinga je aktuálne na trhu viac než dosť. Nieje tajomstvom, že drvivá väčšina z nich je nekvalitných a medzi tie najlepšie sa nemôže radiť ani novinka, Temná Veža. Teraz tu však máme adaptáciu jednej z najkultovejších hororových kníh vôbec, To/It z roku 1986. Televíznej mini-série sme sa dočkali v roku 1990 a klaun Pennywise sa tak po skoro tridsiatich rokoch vracia na plátna a obrazovky. Tentokrát sa oň postaral režisér Andy Muschietti a ukázal nám, že na horore sa dokážeme zasmiať, no aj tak z kinosály odchádzať s traumou. Slovo koulrofóbia bude po tomto filme opäť vyhľadávanejšie…

Film by sa mohol pokojne volať aj 7 statočných
Film by sa mohol pokojne volať aj 7 statočných, Zdroj: ew.com

Nieje ľahké zadaptovať 1,100 stranovú knihu

Sedem detí. Sedem úplne odlišných detí s rozdielnymi povahami a vlastnými problémami. Namiesto toho, aby si užívali letné prázdniny, musia čeliť hrozbám ako školskí tyrani, zabijacký klaun alebo rodičia. Zatiaľ čo sa kniha odohrávala koncom 50. rokov, film sa posunul na neskoré 80. roky. V Americkom mestečku Derry je percento miznutia detí diametrálne odlišné od iných miest a práve s touto záhadou sa potýka naša parta deciek, prezývaná aj Losers‘ Club. Ako však poraziť klauna, ktorý sa priživuje na tvojom strachu a hádže ti ho pred oči? To svojim dôvtipom dokážu snáď iba oni.

Deti, berte si ponaučenie, nikdy sa nerozprávajte s cudzím klaunom v kanalizácií. Ani keď vám ponúka naspäť vašu papierovú lodičku! Presne takto zmizol malý chlapec menom Georgie, ktorého starší brat Bill sa s jeho zmiznutím stále nedokáže vyrovnať. Podporujú ho však jeho kamaráti Richie, ktorý film spravil tak úžasným, Eddie, astmatik s fóbiou z infekcií a Stan, skeptický syn židovského rabína. Do Losers‘ Clubu sa však časom pridá aj hanblivý tučko Ben, jediný čierny chlapec v meste – Mike a záhadné dievča menom Beverly, ktorej všetci nadávajú do nepekných slov. Predstavujem vám Klub Lúzrov!

Klaun Pennywise; Zdroj: continental-film.sk

Traumatický zážitok alá Stephen King

Nieje nič vtipnejšie, ako Klaun, ktorý má vyzerať strašidelne. Áno, na tomto filme sa zasmejete viac ako na hociktorej „komédií leta“. Vôbec to však nevyvracia to, že zo sály budete vychádzať s traumou. Tento film možno nieje tak strašidelný, ako si môžete myslieť, ale je to kvalitné psycho, ktoré vo vás odhalí aj ten najhlbšie ukrytý strach. Presne tak ako tancujúci klaun Pennywise, stvárnený Billom Skarsgårdom. Celá snímka je založená na výborných hereckých výkonoch, od detských postáv až po bezchybného Skarsgårda. „To“ je až nepríjemne znepokojivý film. Presne taký, aký sme ho potrebovali!

Väčšinu pozornosti si na seba okrem Pennywisea zobral herec Finn Wolfhard, známy hlavne zo seriálu Stranger Things. Na jeho predpubertálnych vtipoch sa budete smiať počas celého filmu a Finn tak len dokázal, že si jeho miesto v Hollywoode zaslúži. Svoj talent však predviedli aj Jaeden Lieberher (Bill) a Sophia Lillis (Beverly). Fanúšikovia boli skeptickí ohľadom toho, že v poslednom čase deti kazia všetky filmy, no Losers‘ Club by to jednoducho poťahal aj bez záporáka. Chémia medzi postavami bola bezchybná a filmu kvôli tomu nechýbala ani detská romanca. Pri tejto sedmičke sa budete budete cítiť ako totálny lúzer (alebo presne naopak).

Najlepšie odštartovaná jesenná filmová sezóna; zdroj: warnerbros.com

Dokáže sa film zaradiť medzi najlepšie Kingove adaptácie?

Samozrejme, videli sme už aj lepšie. Každopádne, z filmu je z časti cítiť aj nádych iných legendárnych Kingoviek ako The Shining alebo Carrie. Za mňa sa však aj cez pár chýb „To“ radí medzi najlepšie ako Kingovky, tak aj filmy tohto roka. Dychberúci vizuál, ešte lepšia hudba, nádherná kinematografia a kamera… Tento film je niečo ako abstraktné dielo, ktoré sa rodí z chorej fantázie. Neustále meniace sa jump scare-y, ktoré možno ani neboli strašidelné, vôbec to však nevadilo. Pozitívnou správou je, že tie pravé esá má režisér Andy Muschietti ešte stále v rukáve pre druhú kapitolu tohto skvostu.

Jedinou chybou tohto filmu je príbeh, ktorý nešiel viac do hĺbky a miesto toho sme videli iba nikdy nekončiaci cyklus vecí, ktoré sa našim postavám stávali. Stále dookola sme sa pozerali na scény bez väčšieho významu, ktoré mohli po chvíle začať nudiť. Ostatné faktory to však vykompenzovali a kvôli výbornému hereckému obsadeniu mi ani nevadilo, že film vlastne ani nebol strašidelný. Dôležité je, že „To“ má srdce a viac sa podobá na Stranger Things, než na akýkoľvek iný horor. A to je na tom tak úžasné.

To recenzia
Tešte sa na poriadnu zábavu a psycho zároveň!; Zdroj: Warner Bros

Skúste sa teda vyhýbať strašidelným klaunom a domom, nič dobré vám to neprinesie. Na tento film určite nechodte s vidinou výborného hororu, ale filmu ako takého. Vibe Stand by Me, Super 8 či Stranger Things je naozaj cítiť a my sme s tým spokojní. Za návštevu kina to však naozaj stojí, pretože už len to obsadenie nejde nemilovať. Dúfajme teda v dobré zárobky, nech druhá kapitola vyjde ako má, spolu s väčším rozpočtom. Práve kvôli individuálnym scénam si film nevedel nájsť ten správny rytmus a to bolo jeho najväčšou chybou. 9/10