Falošný trailer na Duna 3 dokazuje veľký problém
Nie, žiadny oficiálny trailer na film Duna 3 neexistuje. Aj napriek tomu by vám však mnoho ľudí povedalo, že už ho videli. Na internete je totiž stále prítomný fenomén šírenia falošných ukážok o filmoch, ktoré nielen že sa ešte nezačali natáčať, ale dokonca ani neexistujú.
YouTube kanály ako Screen Culture pravidelne zverejňujú falošný obsah, ktorý sa na internete šíri ako oheň. Nedávno publikovali napríklad „ukážky“ na Gladiátora 2, Avatara 3 či Fantastickú štvorku od Marvelu. Ide o účelové zavádzanie, keďže to sú skutočné horúce novinky, na ktorých sa naozaj pracuje. Ľudia ich tak vyhľadávajú, pričom bežnému divákovi ani netrkne, že niektoré z týchto filmov sa ešte ani len nezačali natáčať – nie je teda možné, aby vôbec nejaká ukážka existovala.
Klamstvá začínajú splývať s realitou aj kvôli tomu, že podobné kanály pomedzi falošné trailery publikujú skutočné ukážky. Majitelia podobných účtov väčšinou argumentujú tým, že ide fanúšikovské trailery, tvorené ako pocta originálnemu dielu. Ide však o obyčajnú výhovorku – nikde v nadpise sa nepíše, že ide o „fan trailer“. Často navyše zavádzajú slovíčkami ako „oficiálny“ v nadpise, prípadne aj názvom štúdia na konci nadpisu.
Prečo to robia?
Oficiálne znejúci nadpis by nebol kompletný bez pútavého ilustračného obrázku, poväčšine prehnanej fotomontáže. Cieľom podobných kanálov je jednoducho nalákať človeka na kliknutie a zhliadnutie reklám, z čoho inkasujú peniaze priamo od YouTube v rámci partnerského programu.
Často tiež v popise videa nájdete rôzne odkazy na internetové obchody alebo online služby. Väčšinou má daný kanál spoluprácu s rôznymi firmami, pri ktorých opäť dostávajú zaplatené za každý klik na link, prípadne registráciu alebo nákup a podobne. Napríklad vo falošnom traileri na Duna: Časť tretia sa nachádza odkaz na predplatné NordVPN so zľavovým kupónom, za čo prevádzkovateľ YouTube kanálu nepochybne dostane zaplatené.
Takýmto spôsobom si kanály ako Screen Culture dokážu zarobiť neuveriteľné pekné, ale špinavé peniaze. Falošné trailery vedia nahnať obrovské čísla. Napríklad ukážka na neexistujúceho Iron Mana 4 dosiahla 5,8 milióna pozretí, falošné ohlásenie pokračovania The Office 9 miliónov zhliadnutí a klamlivý Harry Potter a Prekliate dieťa trailer si pozrelo až 19 miliónov ľudí.
Čo robiť, ak sa vám nejaký trailer nezdá
Pokiaľ narazíte na nejaký plagát, trailer alebo novinku, ktorým na prvý pohľad neveríte, vždy si overte ich pravosť. Od toho existujú filmové databázy ako IMDb (americká) alebo ČSFD (česko-slovenská), kde nájdete takmer každý pripravovaný film a jeho dátum vydania.
Taktiež odporúčame používať trochu skepticizmu. Skontrolujte, či video publikoval oficiálny účet filmového štúdia alebo distribútor. Všimnite si taktiež, či sa rovnaký trailer nachádza aj na viacerých účtoch, alebo len na jedinom kanáli na celom YouTube.
Falošný trailer sa odhalí aj nekvalitným strihom či faktom, že sa v ňom nachádzajú zábery z rôznych filmov. Jednotlivé scény často vizuálne neladia so zvyškom, keďže ich dávajú dokopy amatéri a počas ukážky znie nejaká nepresvedčivá hudba.
Chráňte ostatných pred dezinformáciami tak, že nebudete zdieľať mylný obsah. Hoaxy a fake news s falošnými trailermi sa na internete šíria veľmi jednoducho a keď náhodou nejaký uvidíte, tak o pravde stačí informovať v komentároch. Toto sa samozrejme netýka len filmov, ale celkovo všetkých tém.