Dočkali sme sa poriadne akčnej letnej jazdy, alebo prichádza zánik Transformerov? | Transformers: Posledný rytier (recenzia)

Verte tomu, alebo nie, ale Transformeri sú so svojim prvým filmovým prevedením už desať rokov starí. Všetko sa to pritom na prvý dojem začalo tak krásne. Prvé momenty veľkolepej filmovej série boli celkom prijateľné a mali ľudskú dušu – povznášali umenie a šarm šialeného filmárstva režiséra Michaela Baya. V prvom filme z roku 2007 si zahral Shia LaBeouf, ktorý v zdanlivo jednoduchom príbehu miloval svoje auto Bumblebeeho a snažil sa získať nezískateľné dievča Megan Fox. S vydaním každej ďalšej časti sa však receptúra nezmenila – všetko sa jedine znásobilo. Aj keď filmy zažili neskutočný finančný úspech, treba uznať, že každá ďalšia časť bola čoraz absurdnejšia, nudnejšia a zabudnuteľnejšia. Nás však teraz zaujíma, či sa od predošlých kriticky neúspešných filmov dokáže odlíšiť vysoko očakávaný piaty diel.

transformers: posledný rytier recenzia
Zdroj: collider.com

Transformers: Posledný rytier recenzia

Michaela Baya môžete kritizovať akokoľvek len chcete, jedno mu však nemožno zaprieť – jeho práca je konzistentná. Každý vie, čo čakať, ak sa jeho meno objaví na nejakom projekte. Príde film s rýchlym a jednoduchým príbehom, ktorý je poháňaný mnohými explóziami a akčnými sekvenciami tak rýchlo zostrihanými, že neviete, čo sa deje. Takže nie, Bay receptúru nezmenil ani po desiatich rokoch s príchodom jeho poslednej snímky, ktorá bude súčasťou filmovej série Transformerov.

V skratke, Posledný rytier sa za seba vôbec nehanbí a je sebavedomý. Jednoducho vo všetkých ohľadoch (prevažne tých negatívnych) ponúka viac a ešte viac všetkého, čo už sme videli. Ide o prostý blockbuster s neskutočným rozpočtom, ktorého základná kostra je porovnateľná s voľnými slohmi žiakov z prvého stupňa základnej školy. Poskytuje vizuálny zážitok, nad ktorým netreba rozmýšľať – užijú si ho prevažne malé deti a starci s počiatočnou demenciou.

transformers: posledný rytier recenzia
Zdroj: screenrant.com

Dokonca aj diváci, ktorí žiadnu z predošlých častí Transformerov nikdy nevidel, všetko do dvadsiatich minút pochopia. Pomocou lenivého storytellingu nám postavy každou scénou niečo celkom nereálnym spôsobom odhaľujú. A to je práve jedna z najväčších chýb týchto filmov. Režisér ani scenáristi nám ako divákom nedôverujú a neveria, že by sme boli mozgovou kapacitou natoľko zdatní, že si niečo dokážeme domyslieť. Nerozumejú, že zážitok z príbehu je záživnejší, ak sa divák musí stať jeho súčasťou vďaka rozmýšľaniu, čo sa stane ďalej. V tomto prípade však už od začiatku viete, čo máte čakať. Zápletka pritom konkuruje maximálne knihám pre deti.

Nešpecifický príbeh samotný

Centrom príbehu a budúcnosťou filmovej série sa so štvrtou časťou stal Cade Yeager (Mark Wahlberg). Svoj čas trávi vynaliezaním a vymýšľaním nových vtipných hlášok. Stal sa z neho však hľadaný muž. Väčšinu dní teda opravuje stroje a rozpráva sa s Autobotmi – s ktorými sa ukrýva na opustenom vrakovisku. Všetko sa však nejakým spôsobom musí nasilu pokaziť, pretože Michael Bay chce, aby sme si užili zopár poriadnych akčných scén. Autoboti sa opäť vrhnú do boja s nepriateľskými Decepticonmi, pričom je v stávke záchrana planét Zem i Cybertron. Do mixu sa ešte k tomu pridá zdanlivo nepriateľská ľudská vojnová zložka, ktorá loví Transformerov.

transformers: posledný rytier recenzia
Zdroj: seibertron.com

Tentokrát sa Cadeova lojalita Autobotom vyplatí v podobe nechceného vlastníctva mimozemského artefaktu, ktorý je kľúčom k záchrane i deštrukcii. Svoje sily spojí so Sirom Edmundom Burtonom (Anthnony Hopkins) a Viviane Wembly (Laura Haddock) a spoločne sa vydajú zachrániť svet.

Príbeh je teda opäť zremixovaný recept na klasický akčný film. Väčšinou funguje dostatočne uspokojivo, v tomto prípade to však už po piaty krát nedáva zmysel. Dokonca aj vo svojich najlepších chvíľach vyžaruje z Posledného rytiera dojem, že ide o nesúvisiacu spleť akčných scén. Postavy sú samozrejme opäť zdanlivo nesmrteľné a vyhnúť smrti, ak to vyžaduje lenivý príbeh, sa dokážu v prakticky ľubovoľnej situácii. Je úplne jedno, že po hlavných hrdinoch sa strieľa, skáču sto-tonoví roboti, padajú v helikoptére alebo po vlastných nohách utekajú pred závodným autom – situáciu nakoniec vždy statočne prekonajú. Môžeme teda uznať, že z Transformerov sa už celkom vytratil pocit napätia a nečakaných udalostí.

transformers: posledný rytier recenzia
Zdroj: screenrant.com

Pozitíva tvoria interakcie medzi postavami a vizuálne efekty

Čo sa týka pozitívnych stránok filmu, tak tými sú určite dialógy. Je jasné, že je z nich cítiť, ako veľmi sú naprogramované a nereálne. Niečo je však na tom neskutočne zábavné a záživné. Rýchle hádky a výmeny názorov podporované čoraz kreatívnejšími i trápnejšími hláškami pôsobia jedinečne a jednoznačne v nich bol najlepší uznávaný herec Anthony Hopkins. Mark Wahlberg sa zasa nikdy sebavedome nenechal zahanbiť a o niečo intelektuálnejšími prehláseniami mu konkurovala iba Laura Haddock.

Vari najpôsobivejšou a absolútne najlepšou častou filmu je neskutočne nádherné vizuálne a technologické spracovanie. Michael Bay bol prvým v histórii, ktorý pri natáčaní použil špeciálnu techniku vyžadujúcu dve IMAX kamery. Výsledkom je najkrajší a najmodernejší 3D kino zážitok, aký existuje. Počítačovo generované vizuálne efekty sú taktiež vrcholom technologického pokroku a roboti i kolosálne mimozemské lode vyzerajú až neskutočne presvedčivo.

transformers: posledný rytier recenzia
Zdroj: screenrant.com

Michael Bay opäť spravil to, čo vie najlepšie

Je veľmi jednoduché Transformerov nenávidieť. Absolútne ich nezaujíma názor diváka a fanúšikov sa nepýta, či chcú viac – v 149 minútach nám totiž naservírujú viac, než by nám stačilo. V zbytočne natiahnutom čase sa film pokúsil dokázať mnoho vecí, no iba zopár z nich sa mu podarilo. Piaty diel na stôl z príbehového hľadiska nepriniesol nič nové či revolučné. Opäť sa iba snaží byť prehnane akčnou, vtipnou a dojímavou drámou, ktorá sa sústreďuje na svätosť rodiny a povznáša nádej, ktorú vesmíru poskytuje ľudstvo. Medzi plaču-hodným humorom a úprimnosťou však bilanciu nájsť nedokáže.

Podľa prehlásenia režiséra ide o jeho posledný film v tejto filmovej sérii a budúcnosť prevezme niekto iný. Nech už ste ale na ktorejkoľvek strane názorov, Michaela Baya treba rešpektovať. Len málo filmárov je tak odhodlaných a tvrdo pracujúcich, aby uspokojili a presýtili divákov. Do akcie investuje od začiatku až do konca, čo pri nezmyselnom letnom trháku aspoň trochu dáva zmysel. Bay sa totiž nebojí ničoho na svete viac, ako keby niekto jeden z jeho filmov prehlásil za nudný či nezáživný.

transformers: posledný rytier recenzia
Zdroj: geektyrant.com

Piaty diel Transformerov sa pokúša o príliš mnoho vecí, pričom uspokojivo zvládne iba niekoľko z nich. Príbeh je opäť klasická rozprávka, ktorú sme videli už mnohokrát. Piata časť vás ničím novým neprekvapí ani nenadchne. Pozitívne stránky filmu predstavujú naozaj výbušný dialóg a neuveriteľne nádherný vizuálny zážitok, ktorému sa v súčasnosti nič nevyrovná. Bay má mnoho talentov a skúseností, schopnosť natočiť inteligentnú snímku však jedna z nich nie je. Som si ale istý, že o spokojnosť fanúšikov filmovej série nemusím mať strach – piaty diel je totiž umocnený Transformers zážitok – všetko pozitívne i negatívne sa opäť znásobilo. Snímka Transformers: Posledný rytier preto dostáva hodnotenie 5/10.