Google zámerne spomaľuje načítavanie videí
Bez reklám to nepôjde… Na to sme si už na internete zvykli, no vždy existovali aj spôsoby, ako ich obísť a zbaviť sa ich. Ide o večný súboj medzi používateľmi internetu a firmami, ktoré prevádzkujú webstránky a zobrazujú ich, v niektorých prípadoch až vnucujú. Klasickým príkladom takejto „vojny“ je aj nedávna dráma ohľadom zákazu ad blockerov na YouTube, v ktorej došlo k čerstvému zvratu, ktorý sprostredkoval Android Authority. Google zasadil tvrdý úder používateľom s aplikáciami na blokovanie reklám.
V októbri sa na YouTube uskutočnil zákaz ad blockov. Používatelia s takýmito rozšíreniami prehliadačov si všimli, že si dokážu pozrieť maximálne 3 videá, kým ich YouTube upozorní, že bez reklám to ďalej nepôjde. Buď si vypnú ad block, alebo zakúpia YouTube Premium.
Awfully brave of YouTube to think i'm gonna stop using AdBlock before i stop using YouTube. pic.twitter.com/ymrMVRJ3Av
— Titanhunter143 (@titanhunter143) October 9, 2023
V samostatnom článku sme sa hlbšie venovali tejto téme, pričom, ako sa ukázalo, vývojári ad blockov už našli spôsoby, ako toto obmedzenie obísť. Teraz však YouTube vykonal ďalší krok, ktorý skomplikuje život niektorým používateľom.
YouTube má nové 5-sekundové spomalenie načítania obsahu
Najpopulárnejšia video platforma na svete začala vybraným používateľom znepríjemňovať život dlhším časom načítania obsahu. Zaujímavé je, že sa to netýka prehliadača Google Chrome, ale len iných – napríklad Mozilla Firefox či Microsoft Edge.
Youtube has started to artificially slow down video load times if you use Firefox. Spoofing Chrome magically makes this problem go away.
byu/vk6_ inyoutube
Používateľ vk6_ na Reddite upozornil, že priamo v kóde webstránky je zabudovaná funkcia na pridanie 5-sekundového oddialenia načítania. Zmienený JavaScript kód priamo nerozpoznáva prehliadač, aby na základe toho dlhšie načítaval obsah, ale pravdepodobne deteguje prehliadavače kódov (tie sú často využívané práve ad blockmi). S podobnou informáciou sa predtým podarilo vývojárom prelomiť pôvodné obmedzenie YouTube na pozretie maximálne 3 videí s ad blockom.
Google preto, ako upozorňuje Android Police, týmto kódom chybne vyhodnotil zabudované funkcie Firefoxu a Edge na obmedzovanie cielených reklám ako ad block a používateľov preto obmedzil. Ľudia, ktorí využívajú Chrome, ostali nedotknutí jednoducho preto, lebo tento prehliadač nemá zabudované podobné funkcionality. YouTube už tento problém podľa všetkého odstránil a dané 5-sekundové obmedzenie sa naďalej dotýka len niektorých používateľov s ad blockmi, nehľadiac na prehliadač.
Reakcia spoločnosti a používateľov
Spoločnosť typickým korporátnym spôsobom okomentovala celú situáciu. Toto je oficiálne stanovisko, ktoré hovorca YouTube poskytol portálu Android Authority:
„Aby sme podporili rozmanitý ekosystém tvorcov a celosvetovo dovolili miliardám pristupovať k svojmu obľúbenému obsahu na YouTube, spustili sme snahu nútiť divákov s ad blockermi povoliť reklamy na YouTube alebo vyskúšať YouTube Premium pre zážitok bez reklám. Používatelia s nainštalovanými ad blockermi sa môžu stretnúť s neoptimálnym zážitkom, nehľadiac na to, aký internetový prehliadač používajú.“
„Ak majú čas zámerne kaziť produkty a hrať túto hru miesto toho, aby opravovali množstvo chýb naprieč ich celým portfóliom produktov, tak majú naozaj zlé vedenie a Sundar [Pichai, aktuálny CEO Google] by mal odísť. Asi sa im páči platiť za právnikov,“ vyjadril sa komentujúci na portáli 9to5Google.
Odkazuje tým na nespočetne veľa žalôb smerujúcich od používateľov aj inzerentov. Spoločnosť sa už viackrát namočila do problémov v kontexte využívania osobných údajov či nafukovania čísel pri platených reklamách. YouTube tak, zdá sa, si ide aj naďalej kaziť vzťah s používateľmi aj inzerentmi zavedením nového obmedzenia pri načítavaní obsahu.