Do kín priplával jeden z najkrajšie vyzerajúcich animákov! | Vaiana: Legenda o Oceáne (recenzia)

Vaiana je krásny príbeh, s ešte krajším vizuálom a hudbou!

Disney je aj po toľkých rokoch stále na koni. Tento rok nám prinieslo dva filmy, jeden ste videli v Marci a druhý je tento. Či už Disney urobí film roka alebo nie, vždy posunie hranicu niečoho vyššie. V Zootropolise nám ukázali, že sa neboja zájsť do niečoho dospelejšieho, vo Veľkej 6 že vedia urobiť aj dobrú superhrdinskú komiksovku. No a s Na Vlásku a Ľadovým Kráľovstvom, ukázali, že aj keď sledujeme princezny, páčiť sa to môže naozaj každému. Tentokrát posunuli hranicu animácie a celkového vzhľadu filmu.

Než o tom začnem písať, chcem spomenúť ešte krátkometrážny film, ktorý bežal pred filmom, Vnútorné Záležitosti. Myslím, že sa jedná o ďalšiu podarenú minirozprávku tohto štúdia. Len neviem, či si to deti nezoberú trošku iným spôsobom, ako by mali. Keď to uvidíte, budete vedieť, čo som tým myslel. No a o čom teda Vaiana je? Film rozpráva o zemi v Tichomorí, kde žijú polobohovia a iné zvláštnosti. No keď poloboh menom Maui ukradne srdce najhlavnejšieho ostrova, Oceán si povolá Vaianu, aby srdce ostrovu navrátila.

Viac myslím, že nemá zmysel prezrádzať, no ide o viac. V prvom rade začnem najväčším „prekvapením“ tohoto filmu. Animácia v tomto filme je absolútne špičková. Neviete si predstaviť, koľko krát som mal otvorené ústa alebo krútil hlavou, hovoriac si, to nie je možné. Najväčšiu pochvalu majú hlavne animátori, za celé animovanie vody. Podľa toho čo viem o animácii, voda je to najťažšie čo sa v animácii dá urobiť. No a tuto je voda absolútny bod dokonalosti v animovaní.

Všetko vo filme vyzerá ako živé a pri tom detské. Aj samotný vzhľad postáv je neskutočne realistický, pokožka u ľudí vyzerá reálne a ich vlasy tiež. Úžasné zelené ostrovy, ktoré si prajete aby boli reálne. Piesok na pláži… jednoducho absolútna dokonalosť animátorov. Klobúk dole! Od animácie sa však už musím odkloniť, lebo vedel by som o tom napísať aj 10 odstavcov.

Ďalšie absolútne plus dostáva hudba a piesne. Áno, tak ako napríklad v Ľadovom Kráľovstve, aj tu sa spieva. Jedná sa teda o klasický Disney žáner, ktorý v tomto prípade taktiež nie je na škodu. Veľká pochvala hudby Marka Mancinu. Väčší obdiv si ale získali Lin-Manuel Miranda a Opetaia Foa’i za ich skvelé piesne. Epické bubny a hlasy, ktoré vytvárajú úžasnú atmosféru tohoto filmu. Jednou vetou, hudba, piesne a animácia robí to, prečo tento film skončil v nadpriemerných číslach.

Dostávam sa teda k menšiemu mínus filmu a to štruktúra storytellingu. Ak už máte niekoľko animákov za sebou a nepatríte už do detskej kategórie diváka, pravdepodobne si to všimnete tiež. Od druhej minúty filmu, viete ako sa celý film skončí. Každá scéna ktorá začne, pokračuje tak ako si myslíte a aj tak končí. V rozprávaní príbehu teda nedostaneme žiadne prekvapenie ani nič podobné. Film neexperimentuje, tak ako to urobil Zootropolis.

Štruktúra je teda jasná, no všetko v nej funguje ako má. Emócie tam sú, humor tam je a hlavne sympatické postavy a ich motívy. Je to paráda sledovať, no princíp je asi taký, že fungovalo to minule, bude to fungovať aj teraz. Film mi teda potvrdil, že Disney stále patrí medzi špičku animovaných štúdií… no nepatrí na prvé miesto. V podstate myšlienka a pocity, ktoré s filmu máme mať sú rovnaké, ako boli v Disney filmoch pred dvadsiatimi rokmi.

Ďalšou jednou vetou, už to jednoducho nie je ono a je cítiť, že sa z filmu asi viacej urobiť nedalo. Ďalšie malé mínus je za trošku viac spievania, hlavne keď sa skoro stále opakuje pesnička. Opäť to ale nie je nič strašidelné. Posledný menší problém, ktorý som s filmom mal, bolo neustále opakovanie vtipov až do bodu, kedy prestali byť vtipné. Najlepšie zhodnotenie problému tohoto filmu je asi to, že film je aj na Disney až moc detský. Opäť to chyba nie je, veď sčasti to tak aj má byť, no pochvalu za to dostať nemôžu.

Je to skôr ale iba také vypichovanie. Rodičom s deťmi už teraz hovorím, určite choďte do kina. Je to Disney, nedá sa mu odolať ani v tomto prípade. Prejdem teda k postavám filmu. Vaiana je skvelá hrdinka. Veľa dievčat s ňou bude sympatizovať, tak ako každý divák a možno najviac to budú tínedžeri. Maui je určite z hlavnej dvojice ten zaujímavejší, no funguje hlavne preto, že je vedľajšia postava.

Deti si ho zamilujú a dospelí tiež. Je veľkým zdrojom posúvania príbehu. Ďalšiu postavu už by som spomenul len kura, ktoré slúžilo hlavne na pobavenie. No ako som povedal vyššie, niekedy toho humoru bolo viac, ako treba. Našťastie za výstražnú hranicu kura neprešlo a ostáva jednou z najlepších postáv vo filme.

Myslím, že ku koncu už len stačí pochváliť aj našich slovenských dabérov, ktorí priniesli ďalší podarený dabing pre animovaný film. Ak by som mal vybrať herca, ktorý vyčnieval a teda bol lepší než ostatní, tak je to Lukáš Latinák. Ako teda môžete z celej recenzie vytušiť, až na problémovú klasickú štruktúru filmu, ktorá vám ani vadiť nemusí, je film skoro perfektný. Deti budú mať v kine skvelý čas a dospelí sa budú kochať hlavne skvelou animáciou, hudbou a vtipmi. Film teda absolútne odporúčam aby sa videl v kine. Bolo by teda dosť sebecké, keby som filmu až toľko ukrivdil, kvôli pár nedostatkom, preto 9/10.

Zájdete na film do kina? Videli ste ho už? Vaše názory nám píšte do komentárov.

Zdroje obrázkov: hdwallpapers.in, teaser-trailer.com, moviehdwallpaper.in, youtube.com