Vianočné SMSky a dáta počas 24. decembra na Slovensku
Posielať vianočné SMSky je pekné gesto, ktoré si väčšina z nás nedokáže odpustiť. Je zaujímavé sledovať, ako tieto sviatočné želania ovplyvňujú nápor na siete slovenských mobilných operátorov, ktorí zároveň sledujú, ako sú SMS správy postupne nahrádzané internetom.
Viac k tomuto fenoménu sa konkrétne vyjadrili operátori 4ka a O2 v tlačových správach, ktoré sme pre vás zhrnuli.
Vyjadrenie 4ky
Kapustnica, vianočný stromček, kapor, darčeky a… dáta. Vyzerá, že to všetko neodmysliteľne patrí k Vianociam. Kým o náraste spotreby kapustnice nemáme presné údaje, v prípade dát ich vieme. Štvorkári v porovnaní s minulým rokom preniesli počas Štedrého dňa o takmer tretinu viac dát.
Oproti minulému roku, keď Štvorkári preniesli viac ako 61 TB dát, tieto sviatky stúpla spotreba až na 80,2 TB. To predstavuje medziročný nárast dát prenesených počas Štedrého dňa o 31,4 %.
Počet hovorov na Štedrý deň v porovnaní s minulým rokom stúpol o 22,3 %. Priemerná dĺžka vianočného hovoru predstavovala 123 sekúnd pri odchádzajúcom hovore a 149 sekúnd pri prijatom horore.
„Najviac hovorov uskutočnili naši zákazníci na Štedrý deň dopoludnia medzi 11:00 a 12:00. Poobede a večer už počet hovorov klesal a viac zákazníkov dátovalo a SMS-kovalo. Najväčší útlm oproti obvyklej celoročnej prevádzke v našej sieti sme zaznamenali medzi 18:00 a 19:00 podvečer,“
opísal sviatočnú prevádzku 4ky jej technický riaditeľ Patrik Kollaroci.
Vyjadrenie O2
Na Štedrý deň poslali zákazníci O2 svojim známym takmer 7,7 milióna SMS a vyše 450 tisíc MMS správ. Operátor okrem toho poskytol viac ako 3,8 milióna hovorov.
To pre predstavu pri počte 2,1 mil. zákazníkov operátora znamená, že každý zákazník počas Štedrého dňa by v priemere poslal takmer 4 SMS správy a zavolal alebo prijal hovor približne 2-krát.
Trend nárastu využívania dátovej siete sa potvrdil aj tento rok a opäť sa takmer zdvojnásobil. Celková dátová prevádzka v mobilnej sieti O2 vzrástla až o 85 %, v samotnej rýchlej 4G sieti až o 91 %.
„Objem komunikácie sa počas Štedrého dňa každoročne výrazne zvyšuje, ale podľa očakávaní sa mení jej spôsob. Kým v minulých rokoch dominovali SMS správy, ktoré napriek tomu, že sú na ústupe, stále ich zákazníci pošlú v miliónových počtoch, komunikácia sa vo veľkom presúva do dátovej prevádzky.
Možnosti komunikačných kanálov využívajúcich dáta znamenajú, že na tohtoročný Štedrý deň si naši zákazníci so svojimi blízkymi pozdieľali o 85 % viac vianočných prianí v podobe dát ako vlani. Dobrou správou tiež je, že aj napriek enormnému nárastu dát sa zvyšuje aj počet hovorov. Vianočná prevádzka operátorov je každoročným dôkazom, že na medziľudskej komunikácii nám záleží, mení sa len jej forma. Našim zákazníkom by sme radi popriali ešte pokojné a radostné prežitie vianočných sviatkov,“
uvádza Tereza Molnár, šéfka komunikácie O2.
Z vianočných štatistík operátora O2 ďalej vyplýva, že zákazníci telefonujú najmä dopoludnia (medzi 10,00 a 11,00 hod. si vybavili vyše 434 tis. hovorov). Textové SMS a obrazové MMS správy si zvyknú posielať hneď v popoludňajšom čase najčastejšie medzi 13,00 a 14,00 hodinou (709 tis. SMS a takmer 44 tis. MMS správ).