Vývoj ženských postáv v hrách
Hranie hier na konzolách a počítačoch už dávno nie je len mužská zábava. So začiatkom nového storočia sa počet žien s týmto koníčkom neustále zvyšuje a aktuálne sa pomer oboch pohlaví vyrovnáva. Túto zmenu je okrem iného vidieť aj pri pohľade na hlavných hrdinov kultových titulov. Rovnako ako vo filmoch a seriáloch, aj v hernom priemysle sa roly ženských postáv v posledných dekádach značne premenili.
Hranie hier sa stalo významnou súčasťou zábavného priemyslu a radí sa spolu s filmami, televíznymi programami a knihami medzi hlavné kultúrne diela formujúce hodnoty ľudí po celom svete. Najnovšie hry majú často prepracovaný príbeh porovnateľný s prednými hollywoodskymi trhákmi. Vo všeobecnosti si sú hry a filmy veľmi podobné a často odrážajú aktuálne dianie a celospoločenské trendy.
Jednou z najviac diskutovaných tém moderného sveta je v poslednej dekáde aj tzv. genderová rovnosť. Roly žien v spoločnosti, búranie stereotypov okolo nežného pohlavia a ich túžba po rovnoprávnosti ovplyvnila okrem iného aj prístup autorov herných scenárov k tvorbe ich diel. Postupne sa vedľa hlavných mužských hrdinov začali čím ďalej tým viac presadzovať aj pôvodne vedľajšie ženské postavy. Vybrali sme štyri typológie, ktoré názorne reprezentujú vývoj, ktorým si ženské postavy v hrách prešli v posledných rokoch. Ktorá je vaša najobľúbenejšia?
Krásky v núdzi
Krehké dievčatá túžiace po mužskej ochrane, bez ktorej by len ťažko mohli čeliť všetkým nebezpečenstvám okolitého sveta. Z dnešného pohľadu to pôsobí ako klišé, ale na prelome 80. a 90. rokov šlo o klasickú zápletku nejedného herného príbehu. Princezné čakajúce vo veži na svojho záchrancu, ktorý sa stane ich životnou láskou, sú motívom dobre známym z knižných predlôh a následných filmových spracovaní. Nie je sa tak čomu čudovať, keď práve táto zápletka bola súčasťou väčšiny tzv. „herných adventúr“ z konca minulého storočia.
Jednou z najznámejších hier tejto kategórie je Prince of Persia. Vládu nad perzským kráľovstvom prevezme zlý vezír Jaffar a uväzní sultánovu dcéru. Princezná dostane hodinu na rozmyslenie, aby sa rozhodla, či sa za podlého zloducha vydá, alebo radšej zomrie. V tú chvíľu vstupuje do hry princ, ktorý sa vydá na tŕnistú cestu, aby krásku zachránil. Celú dobu tak hráte za hlavnú mužskú postavu, zatiaľ čo princezná je iba akousi sladkou odmenou za zdolanie všetkých nástrah a herných úrovní.
Zvodné sex symboly
V druhej polovici 90. rokov sa situácia začína meniť. Na scénu prichádzajú ženské postavy s omnoho dôležitejšou rolou, ktorú však na prvý pohľad prevyšuje ich vzhľad. Výrazné výstrihy, krátke sukne a všeobecne dôraz na zvýraznenie ženských kriviek nemožno prehliadnuť. Je otázne, či chceli tvorcovia pridať mužským hráčom len ďalší spôsob, ako im hru spríjemniť, alebo tým chceli prilákať aj ženské publikum. Bol to však nepochybne trend doby, na českých televíznych obrazovkách známy napríklad vďaka seriálu Xena.
Vo svete hier sa v tomto období objavila asi najvýraznejšia ženská postava všetkých čias – Lara Croft. Hlavná hrdinka zo série Tomb Raider stvorila fenomén, ktorý sa následne objavil v neprebernom množstve ďalších titulov. Jej dokonalá figúra zvýraznená bujným dekoltom a krátkymi šortkami prevyšovala jej ďalšie prednosti, s ktorými čelila všetkým nebezpečenstvám na svojich dobrodružných cestách. Úspešné herné spracovanie sa dočkalo aj filmovej adaptácie. V hlavnej role filmu z roku 2001 sa objavuje ďalší sex
symbol doby – Angelina Jolie. Niet divu, že sa populárna Lara stala ozajstnou globálnou ikonou zaradzujúcou sa vedľa Madonny či Jennifer Aniston a poznajú ju aj tí, ktorí hru nikdy nehrali.
Osudové postavy v tieni hlavného hrdinu
Vývoj ženských postáv pokračoval aj naďalej. Za ďalší míľnik možno brať obdobie po začiatku nového milénia, keď sa čím ďalej tým viac začínajú presadzovať aj tie, u ktorých vzhľad nehrá hlavnú rolu. Často hrajú vo filmovom či hernom príbehu dôležitú úlohu, ale stále stoja v tieni hlavného hrdinu. Sú mu však plnohodnotnými parťáčkami a v niektorých prípadoch dokonca aj slávnejšie než postava z plagátu.
Hrdinkou tohto typu je napríklad princezná Cirilla zo Zaklínača, známejšia skôr ako Ciri. Tento pôvodne knižný príbeh hlavného hrdinu Geralta má aj svoje trojdielne herné spracovanie, v ktorom sa po boku hlavného hrdinu objavuje, rovnako ako v knižných predlohách, práve aj táto ikonická ženská postava. Ciri je ambiciózna bojovníčka využívajúca svoju magickú moc v boji s príšerami a v príbehu hrá spolu so Zaklínačom zásadnú rolu, aj keď stále trochu stojí v jeho pozadí. Popularitu príbeh získal aj vďaka minuloročnému seriálovému spracovaniu na Netflixe.
Nezávislé hlavné hrdinky
Aktuálnym trendom súčasnosti sú silné ženské postavy v hlavných rolách. Od princezien a sexuálnych symbolov sa tak rola žien vo filmových, seriálových a herných príbehoch výrazne premenila. Okolo týchto hrdiniek sa točí celý príbeh, majú v ňom kľúčovú rolu a často vystupujú nezávisle na ďalších postavách. Dokážu si poradiť s nástrahami okolitého sveta bez ohľadu na svoj vek, vzhľad či životnú situáciu.
Tento opis úplne vystihuje postavu Ellie z hernej série The Last of Us. V úspešnej prvej časti figuruje ešte ako 14-ročné dievča po boku hlavného hrdinu Joela, v aktuálne vydanom pokračovaní The Last of Us Part II už je kľúčovou hlavnou postavou, ktorá neohrozene bojuje s nástrahami okolitého postapokalyptického sveta. Na svoj vek je veľmi vyspelá, nezastaví sa pred žiadnou prekážkou a čeliť nebezpečenstvu sa pre ňu stalo súčasťou každého dňa. Má tak všetky charakteristiky, ktoré boli predtým výsadou výhradne mužských postáv.
Dôkazom previazanosti herného a filmového priemyslu je aj The Last of Us, ktoré sa rovnako ako napríklad Zaklínač dočká vlastného seriálu, a to v produkcii HBO. Príbeh Ellie si však už teraz môžu všetci zažiť na vlastnej koži vďaka hernej novinke The Last of Us Part II dostupnej na konzoly PlayStation 4.