Facebook a Instagram s mesačným poplatkom
Americký technologický gigant Meta zvažuje nad zavedením mesačného poplatku za používanie sociálnych sietí Facebook alebo Instagram. Tento poplatok sa však nebude týkať všetkých používateľov a miesto toho vznikne vo forme mesačného predplatného plánu, ktorý umožní používanie týchto sietí bez reklám, objasňuje Reuters.
Koľko bude predplatné stáť?
Zatiaľ nie je známe, v akej forme presne takéto predplatné príde a koľko si zaň potenciálni záujemci zaplatia. Zatiaľ zrejme najpravdepodobnejšou sumou je 10 eur mesačne, pričom Meta sa odvoláva na regulácie Európskej únie. Práve takýto plán môže spoločnosti Meta pomôcť s plnením regulácií, ktoré komplikujú situáciu viacerých podobných spoločností a zároveň chránia súkromie a bezpečnosť občanov EÚ.
Poplatok 10 eur bohužiaľ neplatí pre mobilných používateľov, keďže v prípade aplikácií sa môže jeho cena vyšplhať až na 13 eur mesačne. Dôvodom sú poplatky, ktoré požaduje Apple a Google. Meta k tomuto kroku nepristupuje dobrovoľne a za poskytovanie cielenej reklamy už dostala aj mastnú pokutu vo výške až 390 miliónov eur.
Spoločnosť sa síce môže pýtať používateľov na to, či s poskytovaním takejto cielenej reklamy súhlasia, avšak ak odmietnu, nemá pre nich inú alternatívu, než takéto reklamy jednoducho nezobrazovať, čím stráca zárobok. Zavedením predplatného tak poskytuje alternatívu, v rámci ktorej si môže používateľ vybrať medzi reklamou a mesačným poplatkom, ktorý nie je práve najnižší.
Silný poplatok
Predplatné za sociálne siete príliš veľkým prekvapením nie je, zaujímavá je skôr výška samotného poplatku. Prémiové predplatné na videoplatforme YouTube stojí 7,19 eur mesačne, v prípade rodinného balíku 10,99 eur mesačne.
Ak si ale porovnáme plánované predplatné napríklad so sociálnou sieťou Twitter, dnes známou ako X, nie je ani zďaleka tak vysoké. Na X.com si používateľ za prémium zaplatí až 11 eur mesačne, pričom dostane niekoľko výhod, avšak reklám sa nezbaví. Ak teda Meta ponúkne okrem odstránenia reklám k takémuto predplatnému aj niekoľko ďalších výhod, môže mať úspech.
Ako ale dodáva The Guardian, v tom horšom prípade Meta zvažuje poplatok vo výške až 17 eur na desktopovej verzii a dokonca až 19 eur pre mobilné verzie. Poplatok za prémium bez reklám údajne zvažuje aj TikTok, pričom v tomto prípade má byť jeho výška len okolo 5 eur, píše The Verge.
Zdroj: Reuters, The Guardian, The Verge